Logo Sosiale medier

Fronten | Om oss | Kulturarv | Opplevelser | Innovasjon | Utdanning | Ja vi KAN!

 
Kjeller Aerodrome

Kjeller er luftsportens Holmenkollen og flyplassen var igjen midtpunktet da Eskil Amdal tok med
Wilhelm Mohr, Rolf Kolling og Annæus Schjødt opp i lufta i Spitfire TR.9 G-ILDA. Foto: Kjeller Aerodrome

 

 

Julekalender 2018: Generalløytnant Wilhelm Mohr (97) tilbake i Spitfire i 2014

 
– Takk til Matt (Jones) og Boultbee som gjør det mulig, sier Eskil Amdal. – Det er en stor ære å være en del av dette, et fantastisk prosjekt. I dag er det ikke mange igjen av veteranene som fløy Spitfire under WW2, og det er flott å være en del av et prosjekt som gir noe tilbake til krigsheltene som fløy disse flymaskinene, sier Matt Jones, partner og medeier i Boultbee Flight Academy. –Flyet har 1 750 hk og er like bra å fly som det er mulig å forestille seg. Det er vanskelig å finne ord, selv for en testpilot, for følelsene ved å fly maskinen er helt overveldende, sier Eskil Amdal. Boultbee Flight Academy has strenge rutiner for vedlikehold og autorisasjon for flyging og ganske mye tid brukes for å best mulig rustet for hver flytur, både teknisk og operativt sett. – Alle så ut til å stortrives, tross litt jobb med å komme inn og ut av cockpit. Den enkelte av de hadde nok mange minner i forbindelse med flyet både på godt og vondt, men de så ut til å sette svært stor pris på å oppleve å fly Spitfire­ igjen etter så mange år. – Det var en stor ære og glede for meg å kunne fly med de. Vi fikk gjort litt for å sette pris på den store innsatsen de gjorde for oss, forteller Eskil Amdal.
     

6. september 2014: Kjeller er luftsportens Holmenkollen og flyplassen var igjen midtpunktet da Eskil Amdal tok med Wilhelm Mohr, Rolf Kolling og Annæus Schjødt opp i lufta i Spitfire TR.9.

Sjansen for å overleve som jagerflypilot under 2. verdenskrig var liten. Wilhelm Mohr, Annæus Schjødt og Rolf «Rolling» Kollin var blant de få få norske jagerflypiloter som overlevde toktene.

I 2014 fikk de gjenoppleve flygninger med Spitfire, ikonet av det kjente britiske jagerflyet som har fått mye av æren for at Enland vant Battle of Britain. Tidligere testpilot for F-16 og F-35 i Luftforsvaret på Kjeller Eskil Amdal var fartøysjef på Spitfire G-ILDA, som til vanlig har base ved Boutbee Flight Academy på Goodwood i England.

Arrangementet fikk stor oppmerksomhet i presse og medier, mens inviterte politikere stort sett glimret med sitt fravær.

 

KJELLER FLYPLASS
– LUFTSPORTENS
HOLMENKOLLEN

FLYNYTT NR 5 2014


Tekst: Lars Brede Grøndahl

 

Mange flyveteraner, historikere, politikere og andre æresgjester ble invitert til Kjeller da pilotene Matt Jones og Eskil Amdal kom med Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA fra Boultbee Flight Academy i Goodwood i England. Boultbee er eneste flyskole i verden som tilbyr utsjekk på Spitfire.

Skuespillerne Tom Cruise og Brad Pitt som eier og flyr henholdsvis P-51 Mustang og Spitfire, har tatt leksjoner hos Boultbee.

I sommer startet Eskil Amdal utdanningen. Kjellers egen testpilot på F-16 ble ferdig med utsjekken da en toseter­ Spitfire for første gang landet på den 102-årige flyplassen.

Spitfire TR.9 har en minuttpris på 100 engelske pund, og turen til Norge ville ikke vært mulig uten flere sponsorer.

Stiftelsen Norwegian Spitfire Foundation (NSF) stod bak iniativet og fikk med seg Luftforsvaret, AIM Norway, Kongsberg Defence & Aerospace og BenAir som de største sponsorene.

– Hvordan var flygningene med Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA tur/retur Goodwood til Kjeller?

– Turen var utrolig, en episk reise, og fantastisk å kunne bringe en Spitfire til Norge, der formålet er å fly Wilhelm Mohr og de andre veteranene. Det er en spesiell opplevelse for meg, forteller Eskil Amdal.

Det er veldig mange bevegelige deler i et slikt prosjekt og mange av de inngår for å i det hele tatt frakte en slik maskin over så store distanser.

Fiansiering, tillatelser fra alle lands berørte luftrom, vedlikehold og drift på reisen er noen av faktorene som har krevd en stor innsats.

– En Spitfire har ganske liten endurance, to-seteren enda mindre, og vi stoppet på tre plasser på tur til Kjeller og fire på tur tilbake.

«Takk til Matt (Jones) og Boultbee»
– Takk til Matt (Jones) og Boultbee som gjør det mulig, sier Eskil Amdal.

– Det er en stor ære å være en del av dette, et fantastisk prosjekt. I dag er det ikke mange igjen av veteranene som fløy Spitfire under WW2, og det er flott å være en del av et prosjekt som gir noe tilbake til krigsheltene som fløy disse flymaskinene, forteller Matt Jones.

– Vi er veldig fornøyd over å komme hit til Norge og ser på det som en stor opplevelse å fly general Wilhelm Mohr og de andre pionerene.

–Flyet har 1 750 hk og er like bra å fly som det er mulig å forestille seg. Det er vanskelig å finne ord, selv for en testpilot, for følelsene ved å fly maskinen er helt overveldende, sier Eskil Amdal.

Boultbee Flight Academy has strenge rutiner for vedlikehold og autorisasjon for flyging og ganske mye tid brukes for å best mulig rustet for hver flytur, både teknisk og operativt sett.

– En kar som kom for å fly hos oss var den kjente artisten Alex James i bandet Blur. Han sa; «Når du ser på alle bilene og spesielt veteranbilene, så er de ikke så imponerende. De ser vakre ut, men har ikke så gode kjøreegenskaper», før han la til «…denne ser nydelig ut og flyr som ingenting annet jeg har forsøkt før. Det er bedre i lufta enn det ser ut på bakken». En god beskrivelse, sier Matt Jones.

– Jeg kjenner ikke mye til kampfly, men «in the terms of flying and the beauty of flight, and displaying them, it does absolutely everything you could ask for, and more».

– Vi flyr mye med «derated powersetting» i oppvisninger, så vi bruker ikke mer enn halvparten av motorytelsene. Jeg har aldri skøvet trottelen helt fram, tre fjerdedeler framover er så langt som vi har vært i nærheten av, forteller Matt Jones.

Store opplevelser
Warbirds hos Boultbee og på Kjeller er alle ulike «individer» og har sine særegne behov som må etter­kommes hvis de skal spille på lag.

– Det var mange store opplevelser underveis, og de største var nok da jeg «opplevde» historiske steder som White Cliffs of Dover, kryssing av den engelske kanal­, Möhnesee Dam osv, og fikk et ørlite innblikk i hvordan det ville oppleves for over 70 år tilbake.

– Underveis økte gleden over å være nærmere ideen om å gjenforene veteranene med Spitfire’n, forteller Eskil Amdal.
Stiftelsen Kjeller Flyhistoriske Kulturpark (KFK) har vært medarrangører og ønsket å rette større fokus på Kjeller flyplass – med historien og den store betydningen av Kjeller i norsk flyhistorie.

KFK satte som mål å opplyse politikere i Skedsmo kommune om historien og betydningen av Kjeller flyplass gjennom 102 år.

– Men dette lyktes vi ikke med, siden kun en lokalpolitiker stilte opp, innrømmer Finn Terje Skyrud. Han er leder av KFK, SAS-pilot og en akriv veteranflypilot på fritiden.

– KFK er samleorganisasjon og vi ville gi alle aktører på Kjeller en mulighet å bli med på vårt første arrangement. Vi ønsket å bringe veteranflygleden ut til folk flest både gjennom media og deltakelse selv på Kjeller.

Stor pressedekning
– Dette lyktes vi med 100 prosent. NRK, TV2, Aftenposten­ og Romerikes Blad stilte opp og ga bred omtale i flere mediekanaler. Slik sett ble det en meget vellykket helg, forteller Finn Terje Skyrud.

Initiativtakeren Norwegian Spitfire Foundation (NSF) er en relativt nyetablert stiftelse som i dag drifter Harvard LN-TEX og har som mål å skaffe og operere en norsk flygende Spitfire.

Tilstede på Kjeller denne helgen var det mange ­tusen flyinteresserte. Enkelte politikere og flere representanter fra Forsvarsdepartementet var tilstede.

– Hva var reaksjonene til Wilhelm Mohr, Rolf Kolling og Annæus Schjødt etter turene i Spitfire?

– Alle så ut til å stortrives, tross litt jobb med å komme inn og ut av cockpit. Den enkelte av de hadde nok mange minner i forbindelse med flyet både på godt og vondt, men de så ut til å sette svært stor pris på å oppleve å fly Spitfire­ igjen etter så mange år.

«En stor ære og glede for meg»
– Det var en stor ære og glede for meg å kunne fly med de. Vi fikk gjort litt for å sette pris på den store innsatsen de gjorde for oss, forteller Eskil Amdal.

– Sponsorer og baksete-keene flygere som delte på kostnaden bidro til å gjøre det mulig. Kan vi forvente det samme neste år?

– Vi er allerede igang med å se på hva vi kan få til neste år. Men vi er helt avhengige av sponsorer for å få det ihop økonomisk, sier Eskil Amdal.

Krever mye entusiasme og dugnad
– Det er ingen i veteranflymiljøet som er blitt rike. Derimot er det mye entusiasme og dugnad som skal til for å holde vår flygende historie i luften, legger Finn Terje Skyrud til.
Gjennomføringen av arrangementet ble inndelt i en fagdag og publikumsdag. Kjeller flyplass ble satt på agendaen og var godt besøkt begge dager.

– 5. september var historisk med første landing av en toseter Spitfire på Kjeller. Når ser vi den første norske Spitfire lande på Kjeller i dette århundret?

– Snart, håper vi, sier en glad Eskil Amdal.

 

Kilde: Kjeller Flyhistoriske Forening (KFF)

---

Bli med i Flybataljonen og støtt DIN lokale flyplass!

Meld deg inn i dag!

http://airbattalion.com

Se bilder fra Kjeller Aerodrome på Flickr.

Se bilder fra AeroNorge på Flickr.

 

Europa Nostra med opprop i Det europeiske kulturarvåret 2018.

KULTURARV FOR EUROPAS FREMTID

Europas kulturminneår 2018 markerer et vendepunkt i Europas stadig økende kulturarvbevegelse. Vi må bruke på denne satsingen til å erkjenne og videreføre vår felles kulturarvs positive kraft og våre felles verdier for å binde sammen Europas innbyggere og samfunn, og for å gi en dypere mening til hele det europeiske prosjektet. Tidspunktet for handling er nå!

Oppropet fra Berlin ble presentert 22. juni 2018 på European Cultural Heritage Summit i Berlin. Tre organisasjoner var vertskap for møtet, nemlig EUROPA NOSTRA – kulturarvens stemme i Europa, Den tyske kulturarvkomiteen (DNK) – som koordinerte det europeiske kulturminneåret i Tyskland og Den prøyssiske kulturarvstiftelsen (SPK), basert i Berlin.

Les hele oppropet fra Europa Nostra.

Julekalender 2018

Se alle lukene i julekalenderen!

01.12 – Kulturarvåret 2018: Kjeller flyplass og kulturarv for Europas fremtid

02.12 – Den Kulturelle Skolesekken (DKS): Stor interesse for kulturarven på Kjeller

03.12 – Willy Hveding: «Kjeller er selve vuggen til norsk flygning»

04.12 – Akershus fylkeskommune vil frede hele rullebanen og bevare flymiljøet!

05.12 – Rullebanens historie: Den ytre flyveplass med Flybataljonene på Kjeller

06.12 – Landsindsamling 1912: Sivil og militær flyhistorie hånd i hånd

07.12 – Erling Kjærnes: En unik plass for publikum – ekstremt viktig kulturminne

08.12 – NLF: Vi må alle fortsette og kjempe for flyplassen i tiden fremover!

09.12 – Ole Reistad: En legende – flygeren, lederen og offiseren

10.12 – Wilhelm Mohr startet som flyelev på Kjeller i 1936 – tilbake i cockpit i 2014

11.12 – Flertallet i Skedsmo sier JA til Kjeller!

12.12 – Krig – fra nederlag til seier

13.12 – Svein Heglund: Jageress under krigen

14.12 – Jubelåret 2012: AIM Norway på vingene

15.12 – Gabriel Berg og Wilhelm Mohr «fløy opp» 100 år etter Roald Amundsen

16.12 – 18. april 2017: DH60M Moth 125 er landets eldste motorfly i lufta!

17.12 – 7. oktober 2017: Fieseler Fi 156 C Storch: Storken i lufta!

18.12 – 9. april 2010/2015: Våre krigshelter minnes på Kjeller

19.12 – Roald Amundsen første flyelev – tok internasjonalt flysertifikat nr 1

20.12 – Eneste Norseman som flyr i Europa – R-AF har mer enn 70 år i luften!

21.12 – Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor: – Vi står foran en revolusjon

22.12 – Generalmajor Ivar Gjetnes: For å kunne fly!

23.12 – Generalløytnant Wilhelm Mohr (97) tilbake i Spitfire i 2014

24.12 – Fredningsforslaget kan vise seg å bli en gavepakke til barn og unge i hele Norge!

 

 

 

Copyright © 2018

Flybataljon – DIN lokale flyplass – Interesseorganisasjon for norsk luftfart

 
 
Kjeller Aerodrome

«Det er fantastisk å fly Spitfire. Det er ikke bare et fly, men et ikon. Jeg får gåsehud bare jeg snakker om det»,
sier Eskil Amdal tidligere testpilot for F-16 og F-35 på Kjeller. Foto: Kjeller Aerodrome

 

Kjeller Aerodrome

Eskil Amdal (til venstre) og Lars Ness (i midten), henholdsvis tidligere testpilot på Kjeller og SAS-kaptein med base Gardermoen, er initiativtagere til
Norwegian Spitfire Foundation (NSF) som inviterte til «Spitfire til Kjeller»-arrangementet i 2014. Begge er aktive veteranflypiloter på fritiden.
Matt Jones er partner og instruktør på Spitfire ved Boultbee Flight Academy i Goodwood i England. Foto: Kjeller Aerodrome

 

 
Kjeller Aerodrome

Legendarisk flytekniker Olav Kaasa (til venstre) foran Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA sammen med like legendariske Spitfirepiloter fra WW2,
Annæus Schjødt d.y., Wilhelm Mohr og Rolf «Rolling» Kolling, før flygninger med testpilot Eskil Amdal. Foto:Kjeller Aerodrome

Kjeller Aerodrome

Eskil Amdal og Wilhelm Mohr (baksetet) i Spitfire TR.9 SM520 G-ILDA med Holmenkollen i bakgrunnen. Foto: Kjeller Aerodrome


 
Kjeller Aerodrome

Wilhelm Mohr var først til å bli med Eskil Amdal i toseteren Spitfire G-ILDA på Kjeller. Han var skvadronsjef for de norske styrkene i England
under krigen og fikk Krigskorset med sverd for sin krigsinnsats. Her etter landing. Foto: Kjeller Aerodrome

 

 
Kjeller Aerodrome

Rolf Kolling var nestemann til å bli med i Spitfire G-ILDA på Kjeller. Han førte en Spitfire under D-dagen 6. juni 1944, den alliertes invasjon av
det tysk­okkuperte Normandie. Under ham vasset 150 000 soldater i land. I løpet av WW2 loggførte Rolf Kolling 158 flytimer med
militære operasjoner i Spitfire. Han fortsatte som pilot i SAS etter krigen og har i alt 19 000 flytimer. Foto: Kjeller Aerodrome

 

 
Kjeller Aerodrome

Rolf Kolling opplevde 15. juni 1944 at Spitfire-maskinen hans omtrent ble skutt i filler. Uten instrumenter klarte han å lande på en feltbase i Frankrike.
Flyet var helt ødelagt og han ble sendt til en flybase utenfor London og havnet midt i et tysk bombeangrep mot den britiske hovedstaden.
I mai 1945 kunne han fly et av 36 nye Spitfire-fly hjem til Norge. Krigsveteranene satte stor pris på flygningene med Eskil Amdal.

 

 
Kjeller Aerodrome

Annæus Schjødt signerer TR.9 SM520 G-ILDA. Flyet har Rolls-Royce/Packard Merlin 266 motor og lever opp til navnet.
Spitfire ble designet av et team ledet av flykonstruktøren R.J. Mitchell. De første flyene ble tatt i bruk av RAF i august 1939,
kort tid før britene erklærte krig mot Tyskland etter angrepet på Polen. Foto: Kjeller Aerodrome

 

 
Kjeller Aerodrome

Krigsveteranene Rolf Kolling og Annæus Schjødt foran Spitfire G-ILDA etter flygningene på Kjeller. – Alle så ut til å stortrives,
tross litt jobb med å komme inn og ut av cockpit. Den enkelte av de hadde nok mange minner i forbindelse med flyet både på godt og vondt,
men de så ut til å sette svært stor pris på å oppleve å fly Spitfire igjen etter så mange år. – Det var en stor ære og glede for meg å kunne fly med de.
Vi fikk gjort litt for å sette pris på den store innsatsen de gjorde for oss, forteller Eskil Amdal. Foto: Kjeller Aerodrome

 

 
Kjeller Aerodrome
Spitfirepiloter fra WW2 Rolf «Rolling» Kolling og Annæus Schjødt d.y. foran TR.9 SM520 G-ILDA flankeres av Matt Jones (til venstre) og Eskil Amdal (til høyre).
Foto: Kjeller Aerodrome


 
Kjeller Aerodrome
Annæus Schjødt d.y. foran TR.9 SM520 G-ILDA. Foto: Kjeller Aerodrome


 
Kjeller Aerodrome

Generalsekretær i Norges Luftsportforbund, John Eirik Laupsa foran Spitfire TR:9 G-ILDA på Den ytre flyveplass (DYF) på Kjeller, rett over fotavtrykket til Hundremeteren,
de to 100 meter lange hangarene som ble bombet av tyske Heinkel He 111 om morgenen 9. april 1940. Hangarene var base for Flybataljonene som opererte
på DYF-en i årene 1918 til 1940. Den første stortingsproposisjonen for etablering av Taktisk avdeling kom i 1913 samtidig som Hærens flyvevesen ble privat fiinansiert.
Det var Norsk Luftseiladsforening, forløper til Norges Luftsportforbund, som igangsatte landsinnsamling i 1912 for finansiering av Hærens to første fly av typen
Maurice Farman MF.7 «Longhorn», en lastebil og annet nødvendig teknisk utstyr for flyoperasjoner. Taktisk avdeling fikk navnet Søndenfjeldske Flyveavdeling (SFA)
som ble utvidet til Flybataljonene i 1935, med jagervinger, speidervinger og bombevinger. Hærens flyvevesen i privat regi ble godt hjulpet av Norsk Luftseiladsforening
i starten på det som i dag utgjør forsvarsgrenen Luftforsvaret og norsk luftmakt.
Foto: Kjeller Aerodrome

 

 
Kjeller Aerodrome

Den ytre flyveplass (DYF) på Kjeller har vært operativ siden to 100 meter lange hangarer kalt Hundremeteren ble bygget i 1917 og åpnet i 1918.
Hangarene ble bombet av tyske Heinkel He 111 få minutter før kl 8 om morgenen 9. april 1940. I 1955 startet Nedre Romerike Flyklubb de første
sivile flyaktiviteter på flyveplassen og flymiljøet feiret 60-årsjubileum i Småflyhavna under Flydagen i 2015. Deler av den historiske Småflyhavna
er inkludert i fredningsforslaget fra Riksantikvaren. Foto: Kjeller Aerodrome

 

 
 

Vi trenger FLERE flyplasser
i framtiden, ikke færre!

Bli medlem i Urban Sky

Copyright 20©22

Avinor har som mål at norsk luftfart
skal bli 100% ELEKTRISK innen 2040

STØTT DIN LOKALE FLYPLASS

Copyright 20©22

 

1. desember 2. desember 3. desember 4. desember 5. desember 6. desember 7. desember 8. desember 9. desember 10. desember 11. desember 12. desember 13. desember 14. desember 15. desember 16. desember 17. desember 18. desember 19. desember 20. desember 21. desember 22. desember 23. desember 24. desember 25. desember 26. desember 27. desember 28. desember 29. desember 30. desember 31. desember